Karel Deruwe

Het zijn drukke tijden voor Karel Deruwe. Naast zijn werk aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, is hij terug bij Familie aan het werk en speelt hij de komende weken mee in een komisch theaterstuk. Musical Vibes sprak met hem.

Een avond als nooit tevoren

Wie speel jij in De Tante van Charlie?

Mijn rol in het stuk is ‘De Kolonel’. Ik ben de vader van Peggy. Zij is een vriendin van zowel Wannes als Charlie die beiden een studentenhome betrekken. Peggy wordt gespeeld door Margot Hallemans. Aangezien er van alles gebeurt met Peggy, komt de vader toch wel effe controleren. Vermits het een kolonel is controleert hij ook goed!

Het is een stijve figuur?

Dat kunnen we nog in het midden laten, maar hij is zeker een duidelijk figuur.

De komedie is nieuw geschreven en bevat heel veel verschillende komische elementen?

Ja, helemaal nieuw. Ik ken Jan Van Dyke nu al zo’n veertig jaar. Ik heb hem weten groot worden. Ik heb hem zien vertrekken naar de andere kant van de wereld. Ik heb hem zo goed als al zijn visuele acts weten opzetten en uitbouwen. Dat is een van de zaken die je zal zien. Het is ook Jan die me had gevraagd om samen te spelen, net omdat we elkaar zo goed kennen. Dan heb je maar een half woord nodig om iets uit beelden. Maar daarbuiten ook uiteraard omwille van het fysische verschil. Er is enorm gewerkt en goed gekozen voor de invulling van de personages. Dat merken wij elk moment. Het plaatje klopt en het effect is goed. Is het typecasting? Ja en nee. We blijven altijd acteurs, de typecasting is alleen naar fysieke kenmerken gebeurd. Voor de rest staat het nu ongeveer helemaal in elkaar. Naast dat visuele zitten er dan ook pure comedyelementen in. Maar ook spel elementen die ook best te smaken zijn. De basis van alle comedy is uiteindelijk drama.

Er zit geen moment in waar de stoom er even wordt afgelaten, nee, het is heel de tijd door lachen geblazen

Wat is er speciaal aan het verhaal?

Wat er zeer speciaal is, is dat het verhaal overgezet is naar deze tijd. De Tante van Charlie, de versie van Brandon Thomas is eigenlijk niet meer te spelen, omdat het enorm gedateerd is. Maar het basisverhaal is naar het nu gezet. Maar het is even kolders als dat het toen was. Het is even onmogelijk ook. Wat dat betreft is het een super invulling.

Er komt een Mexicaanse dans in voor, hoe ver is dat buiten jouw comfortzone?

Helemaal niet. Omdat ik vanaf mijn negentiende al musicals speel. Aangezien ik er nu 61 ben, kan je al berekenen hoe lang ik al bezig ben met dansen. Dansen is sowieso een deel van mijn leven. Het doet me zelfs plezier als er dansen in stukken voorkomen, hoe meer hoe liever! Want voor zestigjarigen worden er niet meer zoveel choreografie gemaakt.

Waarom moet iedereen naar De Tante van Charlie komen kijken?

Om te lachen! Ze moeten komen, zeker in deze tijd, omdat ze de lachspieren nog eens moeten trainen. Er zal zéker gelachen worden, vanaf het eerste moment al. Er zit geen moment in waar de stoom er even wordt afgelaten, nee, het is heel de tijd door lachen geblazen.

We hebben een hele mooie mix is van jonge gasten, misschien wat minder ervaren, met een oudere garde die dat zeker wel is

Is dat ook heel attent spelen dan?

Uiteraard. En aangezien spelen met luisteren begint moet je heel attent blijven. We hebben een hele mooie mix is van jonge gasten, misschien wat minder ervaren, met een oudere garde die dat zeker wel is. Wij rekenen volledig op elkaar ook, want als je niet luistert, dan kan je ook niet weten wat er gebeurt. Het publiek moet altijd mee kunnen zijn. Als dat het geval is dan kan ik je garanderen dat ze een avond zoals nooit tevoren zullen hebben.

De Tante van Charlie speelt van 11 november tot en met 10 december in Theater Elckerlyc te Antwerpen. Informatie en tickets vind je op www.elckerlyc.be.

Door Patrick Defort

Foto’s: Patrick Defort