Kunstacademie Gent gaat voor Musical

De Kunstacademie op de Poel in Gent staat al decennia lang bekend als een innovatieve academie voor deeltijds kunstonderwijs. Deze school is reeds voor velen de aanzet geweest naar een professionele carrière, want heel vaak stromen studenten aan deze academie door naar voltijds kunstonderwijs, hogescholen en conservatoria. Dat zegt veel over het niveau denken we dan. Dat ze nu net binnen deze academie met het idee naar buiten zijn gekomen om het vak ‘Musical te implementeren in hun programma is een schitterende zaak voor de Gentse en niet zo Gentse musicalliefhebber.

De motivatie moet goed zitten

Paul Voet, directeur van de academie en bezieler van het idee, heeft daarvoor zowel de accommodatie als de ervaren docenten ter beschikking. Benieuwd als we zijn gingen we ons oor te luisteren leggen bij docentenkoppel Emily De Clercq (Choreografe, dansdocente) en haar aanstaande echtgenoot Jan Van De Laar (zang en muzieklab) die mee aan de wieg staan van deze nieuwe richting. Emily en Jan hebben elkaar leren kennen in Tilburg waar ze beiden studeerden aan de Fontys-Hogeschool voor de kunsten. Nadat ze hun studies met glans hebben afgerond is Emily gaan werken voor diverse Vlaamse en Nederlandse dansscholen als docente, en als choreografe in het musicalgenre. Intussen geeft ze ook al een tijdje les aan de Kunstacademie van Gent. Jan richtte een eigen muziekschool op in ‘s-Hertogenbosch waar hij samen met andere professionele docenten muziek- en zangles geeft op hoog niveau. Jan geeft in België en Nederland ook workshops aan leerkrachten in het basisonderwijs.

Wat moeten we ons voorstellen bij dit nieuwe aanbod in de Gentse academie?

Emily: Het aanbod bestaat uit een totaalpakket; dansen, muziek en drama. We hebben deze drie grote pijlers als basis, waarbij zang nog bestaat uit een extra muzieklab en drama nog in een atelier. Een vrij uitgebreid lessenpakket van 4u/week. De vakken zijn verdeeld over 5 docenten en alle vakken gaan door op woensdag.

Kan men inschrijven voor een deel van dat pakket?

Emily: Neen, laten we ervan uitgaan dat wie musical wil volgen per definitie wil dansen, zingen en acteren.   

De inschrijvingen zijn beperkt heb ik begrepen:

Emily: Inderdaad, we willen in de opstartfase zien wie hier allemaal op afkomt en echt heel persoonlijk gaan werken. We starten dus met maximum 24 cursisten en we splitsen die op in twee leeftijdsgroepen. Een groep jongeren en een groep volwassenen. De richtleeftijd in de eerste groep is van 12 tot 18 jaar en de andere groep is +18.

Spreken we dan van groepslessen?

Emily: Neen absoluut niet. Enkel in dans werken we met beide groepen samen, en dat kan met maximaal 24 leerlingen zijn. Muzieklab, acteren en zang gebeurt ook in kleinere groepjes tot soms met maar 3 leerlingen per lesuur.

Zijn er vereisten om te kunnen inschrijven? 

Jan:  Wel, we hebben met de kandidaten een intakegesprek om te weten te komen wat hen ertoe brengt deze richting te volgen. De motivatie moet goed zitten. We hebben uiteindelijk ook beslist dat het nodig is om een bepaald competentieniveau te hebben. En dat ligt op de lijn van de tweede graad muziek. Leerlingen moeten de 2e graad afgewerkt hebben of de competenties hiervan hebben. Deze competenties (indien geen document) zullen ook getest worden.

Zal dat geen drempel zijn om mensen aan te trekken?

Jan: Dat zou kunnen, maar het is wel degelijk de bedoeling om vanuit een goede basis te vertrekken en naar een respectabel niveau toe te werken zodat we uiteindelijk drempelverlagende resultaten halen die het gemakkelijker maken om er verder mee te gaan. De lessen die we aanbieden zijn een echte opleiding en vragen een duidelijk engagement. Onze doelgroep bestaat trouwens grotendeels uit mensen die interesse hebben om audities te doen en daarbij een goede indruk willen nalaten. Mensen waarvan men zegt dat ze in ieder geval weten waar ze mee bezig zijn. Het is de bedoeling dat ze hun talent kunnen ontdekken, ontplooien en hen eventueel een nieuwe boost geven als ze op een bepaald niveau vast zitten. Dat kan hand in hand gaan met het verenigingsleven waar ze misschien al deel van uitmaken. De docenten willen dan ook het beste van zichzelf geven om alle competenties en talenten van de leerlingen te laten groeien. Een mooie uitdaging en schitterend vooruitzicht.

Wie zijn jullie collega-docenten?

Emily: Voor drama zijn dat Anneleen Cnudde die aan de toneelacademie van Maastricht is afgestudeerd als theatermaker/theaterdocent en Lieven De Brouwer. Lieven studeerde film aan het LUCA (Narafi) en heeft zijn sporen verdiend als regisseur in zowel theater, musical als in film (o.a. Pauline et Paulette). Voor zang hebben we Marieke Bresseleers. Zij studeerde af in de richting Muziektheater aan de Fontys Hogeschool te Tilburg en heeft internationale podiumervaring. En Jan uiteraard, die naast zang ook de mcv (muzikaal en culturele vorming) voor zijn rekening neemt. De dans doe ikzelf.

Is het de bedoeling een productie op touw te zetten?

Jan: Voorlopig nog geen productie, maar uiteraard sluiten we de opleiding af met een ferm toonmoment.

Vanaf wanneer gaan de inschrijvingen open?

Jan: Die staan nu al open. Voor alle info kun je terecht op www.muziek-academie.be

Als nieuwe leerling stuur je best een email naar nathalie.dekeyser@muziek-academie.be om uw login aan te maken. Weet wel dat het vakantie is. Maar wees gerust alles komt voor 1/9 in orde.

Door Jean Paul De Corte