No Business Like Showbusiness

Showproject in Geraardsbergen is een zang-, dans- en toneelvereniging die toch al 28 jaar actief is. Hun dansafdeling bestaat intussen uit zo maar eventjes 5 verschillende groepen. De jaarlijkse shows die ze in het Arjaantheater brengen zijn van het betere revueniveau. Glitter en glamour alom waarbij je als publiek verwend wordt met zang en dans, schitterende decors, knappe projecties, en prachtige kostuums waarmee de kostuumploeg bewijst dat sexy danskostuums ook met smaak gecombineerd kunnen worden. Voorzitter Dirk Van De Catsyne is dan ook niet de eerste de beste en is geen vreemde in het professioneel circuit. Steeds op zoek naar vernieuwing en nieuwe uitdagingen weet hij met zijn Showproject telkens te verrassen. Vorig weekend deden ze dat met There’s No Business Like Showbusiness.

Hoogstaand zangniveau

In deze productie worden we ondergedompeld in de wereld van de showbizz, met een reis door de tijd en de verschillende stijlen en facetten van muziek en dans. Als rode draad doorheen de show maken we kennis met vier figuren die achter de schermen hun job hebben, maar in hun diepste binnenste zelf verlangen om op de planken te schitteren. De kans zou zich onverwacht kunnen voordoen, want “special guest” Niels Destadsbader komt blijkbaar niet opdagen wegens lichtjes verkouden. Er zijn dus een paar kandidaten met ambitie om in te vallen voor de surprise-act. 

Het publiek stroomt de zaal binnen en wordt ontvangen door de technieker van dienst. Hij is net aan zijn lunchpauze toe en we zijn getuige van zijn geluk met een kleinigheid. Een wit boterhammetje zonder korstjes met choco, en als dessert enkele paaseitjes die de goedzak deelt met kindjes in de zaal. Het schept een sfeer die je diep in de comfortabele zetels doet zakken. De sappige Geraardsbergenaar moet dan toch maar aan het werk, maar liever dan dat zou hij toch graag eens in de spotlights staan. Dat er nog zijn met dromen en ambities van die aard wordt gaandeweg duidelijk in sketches tussen de zang en dansnummers door. De beide delen van de show zijn rijkelijk gevuld met een mix van hedendaagse musical- en popnummers, maar ook met klassiekers zoals ‘New York – New York’. De zang is van een uitzonderlijk hoog niveau en vanaf het eerste nummer legt Bram Verbeke met ‘Glorie’ de lat al hoog. Hij was vorig jaar nog de winnaar van  de Gulden Spot voor zijn uitzonderlijke prestatie met zijn bijrol als Kenickie in de musical Grease. Het zangniveau wordt moeiteloos bijgehouden door de andere performers en het publiek wordt keihard verwend. Onder andere met een discomedley door Alannah De Loor, Emma Matthys en Julie De Vuyst, en door Pascaline De Vos met een voortreffelijk ‘Why Don’t You Do Right’. Maar hoogtepunt uit het eerste deel is echt wel Valerie De Pauw die haar interpretatie van ‘Malade’ brengt. Het blijft de dag nadien nog hangen en wellicht nog de komende dagen. 

Schitterende show, met hoogstaand zangniveau en heel knappe choreografieën

Bij de start van het tweede deel verrast Thai Noels, die ook een dragende functie heeft bij het voortreffelijk danserensemble, ons aangenaam met een duet samen met Bram Verbeke. Maar ook hier blijven alle zangers verbazen. Lotte Ceuninck onder andere, wordt met ‘Love in the dark’ bovendien nog eens ondersteund door een prachtige choreografie waarbij een bijhorend spel met licht een heel sterke indruk maakt. Wim Van de Putte knalt tussen de oneindige glitter en massa’s veren zijn ‘New York, New York’ met glans de zaal in en met het nummer ‘Don’t rain on my parade’ tonen de dames Axelle Van Heyste, Cindy Haesaerts, Athina Van Vynckt, Lotte Ceuninck en Romy Cleophas dat ze ook meerstemmig heel wat in hun mars hebben. En dan hebben we Romy Cleophas, de kleine diva met een stem als een kanon, die eventjes het publiek komt tonen wat ze solo waard is voor we de finale induiken met een medley van nummers uit The Greatest Show.

Schitterende show, met hoogstaand zangniveau en heel knappe choreografieën door niet minder dan 21 goede, energieke en stijlvolle dansers gebracht. De sketches tussendoor mochten korter zijn en het niveau brengt de klasse van de rest van de show wat in gevaar. Volks, vaak wel grappig, maar soms randje platvloers. We zien het in revue nog vaak gebeuren, ook bij professionele producties.

Door Jean Paul De Corte

Foto’s: Pixelrush