Sven De Ridder

In Blind Date, de nieuwste creatie van Uitgezonderd. Theater, spelen geen nobele onbekenden. Karen Damen, Kürt Rogiers, Peter Van Asbroeck, Manou Kersting en Aron Wade zullen op het podium het mooie weer maken. Om al die ervaring en energie in goede banen te leiden, heb je een meester van het genre nodig. Sven De Ridder kent comedy als geen ander en zal hier zeker zijn ervaring meegeven aan de acteurs. Musical Vibes sprak met hem tijdens de opnames van het filmmateriaal dat tijdens de voorstellingen te zien zal zijn.

Comedy is Jazz!

Wat is er speciaal aan deze comedy?

Ik ken de schrijver, Brik Van Dyck heel goed. We zijn al jaren goed bevriend en werken heel vaak samen in het theater of voor televisie. We zijn goed op elkaar ingespeeld en als hij iets schrijft dan weet ik dat ik daar gemakkelijk mee aan de slag kan. We zijn echt wel een zeer goed team. Als je dan ook nog met een geweldige cast kan werken, is dat alleen maar iets om van te dromen. Als regisseur is de helft van je werk dan al gedaan. We beginnen zondag te repeteren en dan gaan we zien wat ze allemaal al hebben voorbereid. We hebben al een lezing gehad en die was heel goed, nu laat ik het op mij afkomen. Waar ik van houd, is de snelheid van comedy. Zelf doe ik dat ook als acteur, dus ik ga proberen om dat over te brengen; snelheid zonder dat het erover gaat. Het juiste ritme vinden is heel belangrijk. Een goede komische timing hebben ze sowieso allemaal. Het zal nu kwestie zijn om die timing op elkaar af te stemmen. Zodat het een mooi jazz-geheel wordt. Ik vind dat comedy heel goed met jazz kan vergeleken worden.

sven2

Naast die fantastische cast maak je nu filmmateriaal en kom je bij Gert Verhulst terecht. Hoe komt dat?

Dat was eigenlijk een idee van James (Cooke). We zochten iemand om Robby, de broer van Daisy (Karen Damen) te spelen. Eigenlijk is hij in het verhaal degene die haar heeft ingeschreven voor Blind Date. Want hij vond dat het hogen tijd was dat ze van ’t straat geraakte. Ze heeft twee kinderen, maar geen man, dus hij schrijft haar in. Hij is zelf iemand met helemaal geen energie, een soort leegloper zelfs, maar toch neemt hij hiervoor het initiatief. James kwam dan met Gert af. Voor mij was dat goed, maar ik wou wel een heel andere Gert zien. Ik wou zelfs helemaal géén Gert zien. Dat is ook gelukt, denk ik. Hij vindt dat zelf ook interessant om eens iets helemaal anders te doen, om de ironie eens achterwege te laten en gewoon een rol te spelen.

Ik wou voor deze opname wel een heel andere Gert zien. Ik wou zelfs helemaal géén Gert zien

Er zijn ook veel bloopers, ga je daar iets mee doen?

Die kunnen we echt niet gebruiken voor in het stuk, spijtig genoeg. Misschien als we er nog een DVD van maken dat we ze daarbij in steken. In de zaal is het echt de bedoeling dat we het voorstellingsfilmpje tonen zoals vroeger in Blind Date ook te zien was op tv.

sven3

Wat is voor jou nog de grootste uitdaging voor de aankomende repetities?

Het verschil tussen repeteren en voor een publiek spelen zijn de reacties van het publiek. Ik spreek uit ondervinding als ik zeg dat dat altijd de grootste verrassing is. Waar gaan ze lachen, als je het niet verwachtte en waar gaan ze niet lachen, wanneer je daar toch wel zeker van was? Dat is het samenspel met het publiek waardoor die jazzpartituur, om bij die analogie te blijven, een soort van vraag- en antwoordspel met de zaal wordt. Dat is echt wel de grootste uitdaging.

De grootse uitdaging is het samenspel met het publiek een soort van vraag- en antwoordspel met de zaal wordt

Hoe bereid je de acteurs voor op iets onverwachts?

Vooral door te zeggen dat ze lang genoeg moeten wachten voor ze hun volgende zin geven wanneer er gelachen wordt. Omdat anders de volgende repliek misschien verloren gaat. Dat is iets dat toch moeilijker lijkt te zijn dan je zou verwachten. Door de schrikreactie die je kan hebben, denk je snel dat je moet doordoen. Maar nee, temporiseren is de boodschap!

Temporiseren is de boodschap!

Wat zijn jouw verdere plannen nog?

Op 14 december komt er een film in de zalen, Pippa, van Marc Punt. Met Natalie Meskens, Tom Van Dyck en mezelf in de hoofdrol. Dat belooft een geweldige Kerstfilm te worden. Het is een zwarte komedie die heel leuk zal zijn. Ik heb het afgewerkte resultaat nog niet gezien, maar de opnames waren alvast super. In Sinterklaas en het Mysterie op de stoomboot de film die nu nog in de zalen loopt, ben ik ook nog te zien naast Pieter Verelst.

blind

Blind Date speelt vanaf 5 tot en met 29 januari 2017 in de Rode zaal van het Fakkeltheater te Antwerpen. Meer info & tickets op www.theaterblinddate.be.

Door Patrick Defort

Foto’s: Patrick Defort/Wendy de Noier