The Addams Family

Tudududu. Knip knip. Tudududu. Knip knip. Het is het bekende deuntje van The Addams Family. Een deuntje dat je meteen in de juiste sferen brengt. Een macabere, excentrieke sfeer. En natuurlijk open je daar een musicalversie mee. Dat was een inkoppertje voor regisseur Paul Eenens. Afgelopen zondag ging de voorstelling, een productie van TEC Entertainment, in het Nieuwe Luxor Theater te Rotterdam in première.

The Addams Family; een topcast in een mager verhaal

Wanneer je aan de familie Addams denkt, dan denk je aan zwart, een gothic leefstijl, een morbide gedachtegang en een merkwaardig eetpatroon. En dat is gek en smaakmakend. Het is anders dan de gemiddelde burger en daarom interessant. Want zouden we niet allemaal soms eens schaamteloos iets of iemand anders willen zijn? En dan is er nog de vraag wat anders is. Want in de familie Addams heerst liefde. En is dat niet de basis van het hele leven? Maar de liefde is helaas niet altijd gangbaar in het gemiddelde gezin. Een mooi thema dat helaas maar magertjes is uitgewerkt in het script. Een gemiste kans.

De casting is in ieder geval fantastisch

Waar gaat The Addams Family dan wel over? Over een puberliefde; een verboden liefde tussen twee verschillende ‘soorten’. Een soort horrorversie van Romeo en Julia, maar dan de brave variant. Er komt een ontmoeting tussen de excentriekelingen en het ‘doodnormale’ gezin en dat gaat uiteraard niet zonder slag of stoot. Hoewel het tot een echt lekkere climax nooit zal komen.

De casting is in ieder geval fantastisch. Pia Douwes (moeder Morticia) en Marjolein Teepen (dochter Wednesday) passen qua fysiek en stemgeluid perfect in het plaatje. Johnny Kraaijkamp (vader Gomez) en Martijn Vogel (zoon Pugsley of ‘Pukkel’) zijn een zachtere versie van hun vrouwelijke wederhelft, maar heerlijk verknipt. Irene Kuiper (de gekke oma Eudora) en Tony Neef (de zachte oom Fester) maken de familie compleet. En dan lopen de met klanken sprekende butler Lurch (een geinige vertolking van Raymond Paardekooper), hun ‘huisdier’ Thing (een afgehakte hand) en hun zeer harige neef Itt nog rond. Maar ook de minder verknipte familie Beineke heeft een prima invulling. Mylène d’Anjou (‘Oranje Boven’ moeder Ellis) en Dick Cohen (de bij V&D werkende vader Henk) hebben veel lachers op hun hand. Terence van der Loo is als hun zoon Lucas wat vlak als tegenspeler van Teepen, maar de twee families zijn als totaal een mooie tegenhanger van elkaar. En het ijzersterke ensemble (de geesten) wekken het horrorgevoel goed op.

Een beetje humor redt de magere, voorspelbare verhaallijn helaas niet

Dat komt minstens ook door de fraaie kostuums (Eve Velthuijzen), het uitgebreide decor met macabere ‘gadgets’ (Carla Janssen Höfelt) en bijpassend lichtontwerp (Uri Rapaport en Bas van den Heuvel). Jon van Eerd is verantwoordelijk voor de vertaling plus bewerking van het script en zijn handtekening kan je goed merken door de soms subtiel kluchtige fragmenten. Maar een beetje humor redt de magere, voorspelbare verhaallijn helaas niet. Dan maar genieten van het moois wat er op het podium te zien is.

The Addams Family is de grootste reizende voorstelling van dit seizoen en is nog in diverse theaters te zien t/m 31 maart 2019. Kijk voor meer informatie en tickets op www.theaddamsfamily.nl.

Door Anna Stam

Foto’s: Wendy de Noier