Chloé De Bie

Lang voordat Chloé De Bie een BS (bekende seksuologe) was, kende musical minnend Vlaanderen haar al. Met (hoofd)rollen in o.a. De Zusjes Kriegel, Nonsens en The Story of Sacco & Vanzetti, toonde ze haar musical-kunnen. Vorig jaar was ze bij WWM! al aanwezig als Miss Lynch in Grease. Dit jaar zal ze opperdiva Dorothy Brock vertolken in 42nd Street. Musical Vibes sprak met haar.

Tapdance en meerstemmigheid

Wat voor een musical is 42nd Street?

42nd Street is een ongelooflijke feel-good musical met heel veel tapdance en heel veel al dan niet meerstemmige zang. Mensen moeten ernaar komen kijken vooral om heel veel getalenteerde jongeren aan het werk te zien. Eigenlijk is het ensemble de ster van de show. Mijn personage zou dat nooit zeggen, maar ik zeg het wel! (lacht) Heel de musical draait vooral rond die ensemblenummers. Die zijn best wel impressionant. Voor de rest is 42nd Street een beetje een musical in de musical. Het verhaal gaat over de musicalwereld en er zitten best wel veel gelijkenissen in met de musicalwereld zoals we hem vandaag kennen. Er is één bepaalde überdiva die zomaar alle hoofdrollen krijgt want ze heeft een ‘sugardaddy’ die daarvoor zorgt. Dat is mijn rol, Dorothy Brock. Uiteraard heb je ook veel hardwerkende ensemblemensen die alles proberen om toch maar meer vooraan te mogen staan en dat lukt hen niet altijd door alle moeilijkheden die je kan tegenkomen in het wereldje.

Tegenwoordig horen we continu dat jongeren zich voor niks meer inzitten en motivatie missen, maar bij deze bende is daar niets van te merken!

Het ensemble zijn allemaal jongeren, spelen er nog andere volwassenen mee?

Ja, we hebben mijn ‘sugardaddy’, die konden ze moeilijk jonger dan mij maken natuurlijk, dat is Nils Knockaert, maar al de rest is tussen de 14 en de 21 jaar. Dat zijn dus echt jongeren die vol overgave en passie op dat podium staan. Wij, de oudere garde, zijn er dan om een beetje streng te zijn tijdens de repetitie en ervoor te zorgen dat ze geconcentreerd blijven. Zij brengen vooral het enthousiasme en de energie mee.

Wat is het leuke om met zo’n jonge bende te werken?

Ik denk dat ze ons meesleuren in die energie en enthousiasme. Ik voel me ook nog jong en enthousiast hoor, maar ze brengen toch iets extra. Het is ook leuk om te zien hoe enorm getalenteerd ze op die leeftijd al kunnen zijn. Ik denk niet dat ik dat op die leeftijd al had. Maar ze zijn allemaal ongelooflijk gepassioneerd en getalenteerd voor zowel zang, dans als acteren. Tegenwoordig horen we continu dat jongeren zich voor niks meer inzitten en motivatie missen, maar bij deze bende is daar niets van te merken! Ze oefenen aan de kant, ze gaan apart in een lokaal repeteren, ze posten filmpjes om thuis te oefenen. Ik vind dat we die geëngageerdheid als volwassenen soms wel wat meer mogen hebben.

Wat is het moeilijkste in deze musical?

Er zijn twee gigantische moeilijkheden in 42nd Street. Voor de jongeren zal dat vooral de tapdance zijn. Dat is geen basiskennis en het niveau ligt echt wel hoog. Ten tweede is er de meerstemmigheid, daar zijn we de laatste dagen heel hard op aan het werken. Er zijn heel veel nummers die vier-vijfstemmig zijn en dat is niet evident om op punt te brengen. Een andere uitdaging is, denk ik, gelijk zijn. Dat is natuurlijk bij elke musical maar als je met heel veel accenten en snelle nummers werkt, dan moet die gelijkheid piekfijn zitten. We gaan de finale week heel goed kunnen gebruiken om de puntjes op de i te zetten op dat vlak.

Hoe combineer je musical met je eigen carrière?

Het voordeel als zelfstandige is dat je je eigen vakanties kan inplannen. Eigenlijk ga ik dit jaar dus op vakantie naar 42nd Street. Geen andere reizen voor mij dit jaar. Niet werken als zelfstandige is geen inkomen hebben, dus het is keuzes maken. Maar ik heb het er 100% voor over want een jaar zonder musical is een jaar niet geleefd vind ik zelf. Ik voel dat heel erg hard. Ik heb echt een musical nodig om te combineren met de miserie die ik in mijn praktijk te zien krijg.

Het is echt ‘be there or be square!’ Als je het gemist hebt, is het te laat

Het zal jouw laatste musical dus niet zijn?

Als ik het zelf te kiezen had, zou ik elk jaar zo’n musical spelen. Maar het is niet evident om in de amateurwereld altijd plaats te vinden. Net zoals bij de professionals zijn we met heel veel voor de weinige plaatsjes in de musicals. Komt daarbij dat ik iets moet vinden dat ik kan combineren met mijn werk en daar denk ik dan voornamelijk aan afstand. Op dat vlak is WWM! een ideale plek.

Waarom moet iedereen nog snel tickets bestellen voor 42nd Street?

We spelen maar heel kort, er zijn eigenlijk maar drie kansen om te komen kijken: 19, 20 en 21 april. Het is echt ‘be there or be square!’ Als je het gemist hebt, is het te laat. Een van de grootste troeven is dat het de eerste keer is dat deze musical in België gespeeld wordt. Misschien zal het zelfs de enige keer zijn. Andere productiehuizen hernemen vaak musicals die we misschien al tien keer gezien hebben hier, dit is de allereerste keer! Je kan hem ook niet meer gaan zien in Londen, daar zijn ze net gestopt. Dan is het natuurlijk een mooie gelegenheid om mij te zien spelen. Ik moet mijn diva rol toch een beetje beklemtonen. Als laatste moet je gewoon komen voor de indrukwekkende kostuums, dan natuurlijk voor die enthousiaste jongeren en ook voor de hoeveelheid mensen op het podium, we zijn met meer dan veertig acteurs, dat is zeer indrukwekkend om te zien. De kans is klein dat net hierdoor een professioneel huis deze musical niet snel naar Vlaanderen zal brengen, maar moest er iemand het willen doen, ik kan de rol van Dorothy Brock op mij nemen zonder enig probleem!

42nd Street speelt van 19 tot en met 21 april in De Groenzaal te Gent. Meer informatie & tickets vind je op www.wwmgent.be.

Door Patrick Defort

Foto’s: Patrick Defort